вівторок, 9 березня 2021 р.

                  8 клас                                                                                                                                                                                    Барбара Космовська                                   «Буба».


Художній світ Б. Космовської.

Батьки – діти, діди – онуки.

Ідея поваги й любові до людини.

Сімейні цінності у творі

 

 

Тема. Іноді діти доросліші від батьків

Мотивація

     Для щастя треба зовсім не багато,

     Підтримка рідних й дрібочка тепла,

     Коли із буднів в тебе завжди свято,

     А за плечами білих два крила.

    Для щастя треба крапельку любові,

    І справжнє диво в серці і в душі,

    Щоб милували миті світанкові,

    З’являлись з-під пера нові вірші.

   Для щастя треба крихітку удачі,

   Горнятко кави, чорний шоколад,

   Щоб кожен мрії здійснення побачив,

   Тоді в житті настане мир і лад…

                                                Автор: Інна Рубан-Оленіч

Бесіда

                 -     А як ви розумієте зміст слова «щастя»?

 

У  тлумачному  словнику  української  мови  читаємо: Щастя – це стан цілковитого задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; успіх, удача.

 

                 -     Чи важливо, щоб дитина росла у щасливій сім´ї? Чому?

-            Як ви розумієте зміст сполучення «щаслива родина»?

   Прийом «Гронування»

                                                            

Щаслива  родина

взаємо-

підтримка

теплі стосунки

розуміння

довіра

сімейні традиції






повага

 

 

 

 

 

 

 




Дійсно, по-справжньому щаслива та родина, у якій є взаємопідтримка, теплі стосунки один з одним, у кожного є право бути почутим, є сімейні традиції, родина, у якій спільно вирішуються проблеми.

 

-         У вас щаслива родина чи виникають проблеми з батьками?

-         А які стосунки з однолітками, учителями?

  Тема взаємовідносин підлітків у сім´ї, у соціумі хвилює багатьох письменників. Серед них і польська письменниця Барбара Космовська, яка в одному із своїх інтерв’ю на запитання «У чому усе ж таки переваги книжки і що вона може дати сучасній дитині, яка живе практично в необмеженому інформаційному просторі?» відповіла «Книжка може зробити дещо, чого не можуть ані віртуальний, ані медійний світи. Вона дає молоді можливість надзвичайно важливого «обмеження простору». Перебування у вічному «космосі» не дає змоги молодій людині зосередитися, усвідомити себе як індивідуума. І саме книжка володіє тим безцінним даром, який дає можливість зосередитися на самому собі, спонукає змагатися із собою, а не з якоюсь анонімною групою людей. Це спосіб знайти самого себе в цьому безмежному й непривітному просторі, якого ми не знаємо».

 Тож сьогодні поговоримо про художній світ Б.Космовської та її роман «Буба».

-         Як гадаєте, чому польська письменниця звертається до теми сучасної родини?

-         Чи актуальна для вас ця тема?

Осмислення навчального матеріалу

1.   Прийом «Психологічний портрет письменника»

-         Розгляньте портрет письменниці, прочитайте її висловлювання.

        Що ви можете сказати про цю людину? Дайте коротку характеристик



Біографічна довідка

 

Барбара Космовська — популярна польська письменниця, лауреатка численних літературних конкурсів. Закінчила Гданський університет. У 1999 році захистила кандидатську дисертацію на тему «Між дитинством і дорослим життям. Певний час працювала вчителькою польської мови, писала вірші. Барбара Космовська здобула численні премії на поетичних конкурсах. У 2000 році світ побачив перший роман письменниці – «Голодна кішка». А вже у 2001 році вийшов роман «Приватна територія», що приніс авторці популярність і потрапив до списку бестселерів, складеного газетою Rzeczpospolita.

Письменниця успішно пише і для дорослої аудиторії, та все ж таки найбільшу любов та популярність їй принесли саме книжки для підлітків. Зокрема, роман про шістнадцятирічну дівчинку Бубу, яка носить джинси і мартенси, любить слухати класичну музику та грати у бридж, посів перше місце у загальнопольському конкурсі романів для дітей та юнацтва «Повір у силу фантазії». А непроста книжка для молоді «Позолочена рибка» стала Книгою року-2007 у Польщі, а також виборола першу премію на Літературному конкурсі ім. Астрід Ліндгрен. Три книжки письменниці в українському перекладі Божени Антоняк побачили світ у львівському видавництві «Урбіно». Це романи «Буба», «Буба: мертвий сезон» і «Позолочена рибка». Твори для підлітків перекладено на інші мови. Барбара Космовська є автором 12 книжок.

Зараз працює на посаді доцента кафедри історії літератури романтизму й позитивізму в Поморській академії (Слупськ). Її наукові зацікавлення — передусім література позитивізму та дитяча й молодіжна література (співпрацює із журналом Guliwer, присвяченим цій проблематиці).

 

 

Матеріали для випереджальної роботи

-         Виписати 2-3 факти про письменницю, 1-2 цитати з інтервю

-         https://day.kyiv.ua/uk/article/ukrayinci-chitayte/barbara-kosmovska-ya-vorog-slipogo-didaktizmu

-         http://litakcent.com/2012/06/15/barbara-kosmovska-suchasni-pidlitky-potrebujut-chesnosti/

-         https://www.youtube.com/watch?v=Gch0eu6A2cc (автор:Катерина Фокіна )

 

2.   Прийом «Колективний допис"






3.   Прийом «Анонс» (перегляд буктрейлера)

https://youtu.be/J72nrsIi5xo

https://www.youtube.com/watch?v=fBCjnB90pLE (автор: Анастасія Якушева)

 

4.   Прийом «Сюжетна інтрига» (читання 1-3 епізодів)

«Повернення з ліцею перетворилося для Буби на найприємнішу частину навчального процесу. Вона навіть перестала вдавати, наче не помічає Мілоша, який зненацька виростав на її шляху. Навпаки. Дівчина шукала його поглядом відтоді, як застібала блискавку на куртці. Він ніколи її не підвів. Чекав завжди в тому самому місці, креслячи носаком черевика таємничі знаки на рештках брудного снігу. Потім приєднувався до Буби, і вони разом простували вулицею аж до її мікрорайону. З Мілошем було інакше, ніж із Адасем. Дівчина не відчувала збентеження, вигадуючи оповідки, яких ніколи не почує Адась, бо Бубі не хотілося, щоб про них дізналися всі. Зате Мілош не лише ставився зі зрозумінням до всього, що відбувалося на Звіринецькій, а й сам розповідав, що діється на Ружаній, а точніше — у порослій виноградом віллі, яка влітку ховалася в гущавині шипшини. Буба раділа, бо життя Бродзевичів нагадувало життя її власної родини, проте дівчину не полишало враження, що Мілошеві батьки приділяли йому більше уваги, з його думкою завжди рахувалися, тоді як з нею…»; «Кінець зими перетворився для Буби на початок весни. Віднедавна все, крім родинного життя, здавалося їй чудовим і надзвичайним. Прогулянки з Мілошем за місто з біноклями в зелених футлярах, спільне розв’язування математичних задач, піца, яку вони їли завжди за тим самим столиком, і навіть обіцянка шкільної дискотеки, куди збирався піти весь клас… Виглядало так, ніби зненацька всі потаємні мрії почали здійснюватися. Пані Коропова не могла надивуватися, що Буба так «подорослішала». Олька, завітавши якогось дня зі своїм верескливим Францішеком, глянула на сестру так, немовби збиралася запропонувати їй роль у фільмі «Щаслива ліцеїстка», у якому була сценографом»; кохання перетворило Бубу на красиву дівчину, вона нарешті почала інколи замінювати джинси й мартенси сукнею: «Коли Буба вийшла із примірочної, старий зробив висновок, що його онука нічим не відрізняється від усіх кралечок, яких він звик бачити по телевізору. Ну, може, тим, що жодна з них насправді не така красуня й не вміє так чудово грати в бридж, — подумав він, ніжно вдивляючись у щасливі Бубині очі, синіші, ніж її джинсова сукня»; «— Дурненька! Дурненька красуне, — швидко виправився Мілош. — Я чекав лише на тебе. І ти про це добре знаєш, правда? Але я тебе не впізнаю. Я й не сумнівався, що ти найвродливіша на світі, але зараз волів би, щоб ти була звичайніша. Бо тоді…

— Що тоді? — злетіли пухнасті вії.

— Бо тоді ти найвродливіша лише для мене, — прошепотів хлопець»; « З-над Мілошевого плеча Буба бачила небагато. Хіба що здивовану Йольку, яка пильно міряла поглядом скромні сантиметри Бубиної сукенки, немовби та могла відповісти на всі її запитання. Помітила й Адася, який, угледівши її, припинив жувати й здається, проковтнув жуйку. І музикантів, які підштовхували одне одного, побачивши Бубу. І ще кількох однокласниць, які недовірливо хитали головами. А потому не бачила більше нічого, бо її підхопила ніжна балада, у якій розповідалося про чиєсь щасливе кохання. Мілош теж мовчав. І лише коли стихла музика, прошепотів якісь чарівні слова, і Буба, зашарівшись, радісно глянула на нього.

— І завжди будеш моїм синім дроздом, — закінчив він, надягаючи Бубі на палець перстеника із блакитним камінцем.

Бо з усіх птахів на світі Мілош найдужче любив синього співочого дрозда.

 

***

— І не забувай, Бубо, це індивідуальний турнір. Уся інформація у твоєму записнику, — знервовано нагадував дідусь на вокзалі, коли вони разом з іншими пасажирами стояли на пероні й очікували на потяг.

— Слухай, дідусю, — Буба легенько взяла його за руку, — я знаю, що ти дуже сподіваєшся на мою перемогу, але там будуть самі аси, найвідоміші бриджисти. Навіть серед юніорів немає таких, як я…

Дівчина чимраз більше шкодувала, що заради святого спокою погодилася взяти участь у турнірі. На додачу піддалася на дідові вмовляння і їхала до Сопота таємно. Для батьків вона мала провести суботу й неділю зі своїм класом на Жулавах. Так вирішив дідусь. Тому почувалася останньою дурепою в зеленій куртці, спортивних гетрах і солом’яному брилику, із сачком, що стримів з рюкзака.

Сусіди із цікавістю розглядали Бубине спорядження. Воно й не дивно. На думку спадали експедиції до тропічних джунглів, а не поїздка на балтійське узбережжя.

— Я виглядаю, як ідіотка. — нервувала Буба.

— Це правда, — прошепотів дід, — але в поїзді переодягнешся, — інструктував він онуку. — Не забудь, — вів далі старий, — стеж за кожною роздачею. Рахуй і прикидай. Обережно з контрами, — дідусь Генрик не вгавав навіть тоді, коли Буба вже виглядала з вікна поїзда.

Була впевнена, що навіть коли потяг рушить, дід продовжуватиме повчати її, як найкраще вчинити у разі невдалої ре контри.

 

***

— Бубо, давай поговоримо, — мамин голос затремтів, ніби вона от-от заплаче. — Я це знала, відчувала, — голосно жалілася мати, — що не зможу тебе вберегти, захистити, попередити…

Вона сіла на матраці, не знімаючи руки зі свого чималого бюсту.

— Кажи, що ти приймаєш. Гриби, амфетамін, похідні? Кажи правду.

— Грибочки, напевне, — утрутився дідусь. — Позавчора з’їла п’ять крокетів із грибами, а я лише два.

— Якби ви, тату, з’їли п’ять, то теж лежали б у дивній позі, — сердито відповіла мати. — Крім того, це серйозна розмова. Бубо, я питаю тебе, що ти приймаєш?

— Нічого я не приймаю! — Бубу дратувало, коли випадкові розслідування ставали приводом до ідіотських дискусій. — Я медитувала, от і все!

— Бачила я вчора такі «медитації»! — мати заговорила сварливим тоном, продовжуючи стискати груди. — По телевізору показували, як виглядає медитація після однієї таблетки «екстазі». Кажуть, люди роблять такі неймовірні речі…

— Найчастіше лежать на підлозі з ознаками паралічу, — докинув дідусь. — Після двох таблеток теж лежать, але вже без будь-яких ознак.

— Я медитувала, — Буба спромоглася відповісти спокійно й упевнено. — Це новий метод, який допомагає досягнути порозуміння між духом і тілом.

— А ти хіба знаєш, як таке порозуміння виглядає? — засопіла мати.

— Я знаю, як виглядає його відсутність. Ти найкращий приклад цього.

— Я? — мати глянула на свої коліна. — У мене що, немає контакту із власним розумом?

— Схоже на те, — дідусь утупив у доньку проникливий погляд. — Ти рідко вдаєшся до розуму, Марисю.

— Бо занадто часто вдаюся до розмов з тобою, батьку, — розгнівано відрізала мати. — То що це за медитація? — звернулася вона до Буби. — Давно ти цим займаєшся?

— Відтоді, як Йолька ходить на курси для моделей.

— Вона марить! — до матері знову повернулася впевненість. — Бубо, ти мариш. Зводиш нас на манівці! Я мушу довідатися всю правду. Це Йолька фарширує тебе якоюсь гидотою?

Буба ліниво підвелася з підлоги. Сягнула по підручник з йоги й простягнула матері.

— Йолька — моя подружка, й Адась від неї дуріє. У цій ситуації я намагаюся позбавитися почуття ревнощів і розчарування. Тому медитую. Це дає можливість відсторонитися від справ, на які я однаково не можу вплинути.

— У тебе нещасливе кохання? — здивувалася мати ще більше. Немовби ніколи не думала, що її донька може закохатися. Тим більше, закохатися нещасливо. — Це ще гірше, бо ти в групі підвищеного ризику! — вона грізно глянула на Бубу й дідуся. — Тобі треба лікуватися.

— Але ж вона не колеться, то навіщо їй лікуватися? — дідусь почухав розкуйовджену чуприну. — У цьому домі є й серйозніші кандидати на лікування.

— Ви про те, що хочете полікуватися від алкоголізму?

— Я, Марисю, про насильство в родині. Я став жертвою вашої агресивності. Крім того, ти пригнічуєш мій інстинкт самозбереження…

— Це пояснює, чому ви, тату, поводитеся гірше, ніж Францішек.

— Але я, пробач, не цюняю на твій килим, проте почну. От побачиш, почну.

— Ти повинен медитувати зі мною, дідусю, — Буба повернулася до початкової пози лотоса. — Ви всі повинні медитувати зі мною, — додала вона, багатозначно дивлячись на матір. — Може, тоді не доведеться пісяти на килими, щоб опинитися в центрі родинної уваги.

 

Читати або завантажити текст

https://royallib.com/read/kosmovska_barbara/buba.html#0

 

5.   Прийом «Прогнозування»

-         Як ви зрозуміли, «Буба» - це роман про…

-         Чи вдасться дівчинці порозумітися з рідними?

-          Що трапиться в житті головної героїні?                                              

-         Чому цей твір може вас зацікавити?


6.   Прийом «Скринька знань» (теорія літератури)

Роман — великий за обсягом епічний твір, у якому широко охоплені важливі й складні суспільні процеси, всебічно і в розвитку показані численні персонажі. У романі розвивається кілька сюжетних ліній, пов’язаних з долею головних героїв.

 

Користуючись хмаркою слів, назвіть види романів

Роман для підлітків (підліткова література) -  література, в даному випадку роман, головним героєм якої є підліток, а тема та сюжет відображають його досвід, інтереси, проблеми, погляд на світ.

Важлива ознака – голос наратора (оповідача) або персонажів, що відображає внутрішній світ та мову підлітка.

 

Рефлексія

-         Чи важливо бути щасливим? Чому?

-         Чому дитина у сімї не завжди почувається щасливою?

-         Назвіть своїх два «золотих правила» щасливої родини

 

 

Актуалізація

1.   Прийом «Обмін враженнями»

-         Які емоції виникали у вас під час читання твору?

-         Який епізод став найбільш хвилюючим?

-         Який момент викликав обурення чи розчарування?


2.   Прийом «Крісло героя» (визначення кола героїв)

?         «Я рідко буваю вдома, часто впадаю у крайнощі, одягаюся по-підлітковому, пишу багато книг, завжди прагну бути у центрі уваги, люблю милуватися собою у дзеркалі»  

(Марися, мама Буби)

?        «Я – телеведучий, не завжди слідкую за своїм зовнішнім виглядом, погано розбираюся у підборі власного гардеробу, часто ставлю запитання, але ніколи не намагаюся почути відповідь»

(Павло, батько Буби)

?        «Маю доньку, можу похвалитися відмінним почуттям гумору, я – гарний оповідач, але маю й вади: азартний гравець, люблю смачно поїсти і випити»

(дідусь Генрик)

?        «Я самотня й неприваблива, сувора і груба, проте хороша господиня, а моя уміла стратегія поведінки допомагає розв´язувати сімейні конфлікти »

(Барташова)

?        «Я – дама екстравагантна, хоча, як правило, мої туалети – повний несмак, захоплююся азартними іграми, тому сімейний затишок для мене неважливий. Чи страждає від цього мій чоловік? Не впевнена»

(пані Маньчакова)

?        «Звичайна юна дівчина. Мій улюблений одяг – джинси. Старанно вчуся, люблю слухати класичну музику. Готова допомогти сестрі та її сімї. А ще, я – чемпіонка!»

(Буба)

?        «Я- підліток, замкнена, не люблю виставляти на показ проблеми моєї сімї, мій батько хворий, і я страждаю від цього»

(Агата)

?        «Я – красуня, хоча багато хто говорить, що краса – поняття відносне. Для мене дуже важлива увага юнаків. Заради того, щоб мною захоплювалися здатна на все, навіть на зраду і підлість»

(Йолька)

?        «Ми з Бубою знайомі з дитсадочка, і я сприймаю її як буденність. А от захоплений я прекрасною дівчиною. Мабуть, це заважає мені добре вчитися. А, можливо, я не маю високих досягнень у навчанні, бо займаюся громадськими справами, адже я - харцер»

(Адась)

?        «Захоплююся орнітологією, найулюбленіший птах – синій дрозд. Я закоханий у свою однокласницю. Ці почуття змінили мене: я був двієчником, а зараз – один із лідерів у навчанні»

(Мілош)

?        «Маю маленького сина, та це не заважає моїм планам: я обовязково зніматимуся у кіно. Прикро, що чоловік не розуміє моїх прагнень, називає оноректичкою. Його обмеженість виводить мене з рівноваги і ми постійно сваримося »

(сестра Олька)

-         Кого ще з героїв необхідно назвати? Яка їхня роль у житті Буби?


Осмислення навчального  матеріалу

1.   Бесіда-обговорення змісту

·        Від чийого імені ведеться розповідь у творі?

·        Окресліть коло вподобань головної героїні.

·        Де і з ким мешкає Буба?

·        Члени родини дівчини  живуть «поряд» чи живуть «разом»? Охарактеризуйте стосунки у родині.

·        Де Бубі затишно і комфортно? Чому?

·        Чи щаслива Буба зі своїми відомими батьками? А чи дійсно відомі вони?

·        Чи щасливі її батьки?

·        Чи можна батьків дівчинки назвати толерантними людьми?

·        Хто доросліший: Буба чи її батьки? У чому це проявляється?

·        Хто із членів сімї є по-справжньому близькими людьми? Аргументуйте думку.

·        Чи є у вас серед членів родини близька людина? У чому це проявляється? Чи важливо мати такі стосунки? Якщо ні, то що б ви змінили?

·        Чи є у вас друг?

·        Чи має справжнього друга Буба? Думку аргументуйте.

 

 2.   Перехресна дискусія


Чи можна вважати щасливою сімю Буби?

Ні

Так

Немає тісних родинних звязків

У Буби  дідусь, який завжди підтримує дівчину

Дівчина не відчуває любові матері до батька

Буба має свій особистий простір – власну кімнату

Мати зайнята лише собою

Мама спілкується з дівчиною як із подругою

Батько постійно пропадає на роботі й не помічає Буби

В сімї немає фізичного насилля (як, наприклад, у родині Агати)

Часті сварки батьків

 

Зневажливе ставлення батьків до дідуся Генрика

 

 

4.   Творче конструювання

-         Поміркуйте, за допомогою якої геометричної фігури можна передати стосунки у сімї Буби?

Трикутник. Чому?

-         Що необхідно для того, щоб родина почувалася щасливою?

Якою фігурою буде доречно зобразити таку родину? Чому?

-         А якою фігурою зобразили б ви стосунки у вашій сімї? Чому?



Закріплення

Робота в групах

  1. Складіть анкету Буби

Імя

 

Місце проживання

 

Родина

 

Вік

 

Зовнішність

 

Освіта

 

Однокласники

 

Улюблені заняття

 

Риси характеру

 


-        
Поясніть, чому дівчину усі називають Буба, а не справжнім її іменем?

  1. Поміркуйте, чи є в житті героїні миті, можна назвати щасливими? Створіть квітку радості Буби. Відобразіть почуття в кольорах.

 

 

 

 

 

 

 


3. Визначте проблеми, порушені в роман



-        
Чи є подібні ризики у вашому житті?Чому важливо  їх оминати?

 

4. Сформулюйте тему та ідею. Вкажіть жанрову своєрідність твору


Тема. Розповідь про стосунки з рідними; непорозуміння з подругами; перша нещаслива закоханість; підліткова дружба.

Ідея. Спонукати до любові й поваги до людини, незалежно від її статусу в суспільстві, незалежно від дивацтв та слабкостей;  важливість родинного тепла в житті людини незалежно від віку.

Жанр. Підлітковий сімейно-побутовий роман

 


Доповнення.

«Буба» — це сучасний молодіжний сімейно-побутовий  роман. Оскільки письменниця тонко розкриває психологію героїв, то його можна вважати і психологічним. У творі багато кумедних ситуацій, що є ознакою гумористичного роману. Гумор у романі — це засіб подолання реального трагізму в реальному житті. Сюжет твору розкрито через світобачення головної героїні та вчинки інших персонажів. Діалоги та життєві ситуації — ось основна форма розвитку сюжету.

 

Підсумок

1.   Робота з мем-тестами

2.   Робота з інтерактивним плакатом

https://edu.glogster.com/glog/_/2j6vpf0r4x3

 

Рефлексія

-         Як ви гадаєте, роман «Буба» - твір для підлітків чи для дорослих?

-          Близьким/ далеким виявився для вас зображений польською письменницею світ?

-         Який урок дала вам Буба?

-         Чи хотіли б ви мати таку подругу?

-         Чи запропонували б ви прочитати цей твір своїм батькам?

 

 

 

Корисні інтернет-ресурси

·        https://dovidka.biz.ua/buba-analiz-ta-harakteristika/

·        https://vseosvita.ua/library/problematika-romanu-bkosmovskoi-buba-4617.html

·        http://oipopp.ed-sp.net/?q=node/18873

·        https://naurok.com.ua/urok-barbara-kosmovska-buba-hudozhniy-svit-kosmovsko-simeyni-cinnosti-u-tvori-113984.html

·        https://naurok.com.ua/prezentaciya-barb-ra-kosmovska-buba-hudozhniy-svit-b-kosmovsko-simeyni-cinnosti-u-tvori-205584.html

·         https://naurok.com.ua/test/barbara-kosmovska-buba-8827.html

·        https://www.youtube.com/watch?v=99ZMostc_pc&t=66s

 






























 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Немає коментарів:

Дописати коментар