Конспект уроку із застосуванням
інтерактивних технологій
Зарубіжна література 10 клас
ТЕМА: « Втілення
різних аспектів естетизму в образах художника Безіла, лорда Генрі,
Доріана Грея в романі О. Вайльда « Портрет Доріана Грея».
Мета : розкрити
образи героїв твору як представників різних аспектів естетизму; удосконалювати
вміння учнів аналізувати художній твір, розвивати навички роботи з цитатами;
виховувати розуміння прекрасного; сприяти розвитку естетичних норм життя,
гуманізму.
Обладнання : портрет
О. Вайльда , текст твору.
Хід уроку
Будь-який портрет, написаний з любов’ю,
це, по суті, портрет художника, а не того, хто
йому позував.
О. Вайльд
І. Актуалізація знань учнів.
· Літературна вікторина.
ü Де і коли народився О.Вайльд?
ü Де навчався майбутній письменник?
ü Хто з професорів Оксфордського університету
мав великий вплив на О.Вайльда?
ü До якого руху він примкнув?
ü Що означають поняття «естетизм» , «гедонізм»,
«аскетизм»?
ü Назвіть перші літературні спроби письменника.
ü Як називається праця Вайльда, в якій він
підтвердив філософію мистецтва?
ü Чи вдалою була для письменника поїздка до
Америки?
ü Які казки Вайльда вам відомі? Які питання
порушував у них письменник?
ü Коли було створено роман «Портрет Доріана
Грея»?
ü Які ще твори Вайльда вам відомі?
ü Чому письменник був ув’язнений?
ü Як змінилося його життя після ув’язнення?
· Прийом «коло думок» - перевірка домашнього
завдання високого рівня. Читання кількома учнями своїх творів.
· Робота над епіграфом до уроку.
ІІ. Сприйняття нового
матеріалу.
Слово вчителя. Роман
«Портрет Доріана Грея «увійшов до скарбниці світової літератури як пам’ятка
декадентської доби. Цей твір, у якому
розглядається краса, її сила і місце в житті людини, став вершиною
естетизму. Твір мав дві редакції (1890 – перша, 1891 – друга з доповненням
розділів ). Якщо Г.Флобер мав усі підстави твердити: «Мадам Боварі – це я», то
автор «Портрет Доріана Грея» міг би сказати: «Мій роман – це я», так багато
особистого вклав Вайльд у створенні ним персонажі. Ян Парандовський, автор
романізованої біографії письменника «Король життя». Зауважив: «Лорд Генрі Оттон
думав його думками, Доріан Грей жив, зваблений його пристрастями». І до всього
можна додати таке: Безіл Голуорд страждав почуттями свого творця.
Триєдність цих
персонажів і є стрижнем композиційної будови роману, відбиваючи триєдину суть
свого творця – Оскара Вайльда. Без художника Голуорда не було б, власне,
портрета, і без цинічного філософа лорда Генрі, як каталізатора, не відбулася
реакція виявлення прихованих якостей Доріана, що зумовило його загибель.
· Прийом «гронування».
Основним конфліктом роману є співвідношення моралі і краси. Щоб
докладніше розглянути цей конфлікт, звернемося до передмови роману, в якій
автор висловлює свої мистецькі погляди.
· Запис до зошитів.
Естетичні
погляди О.Вайльда.
1.
Митець –
творець прекрасного.
2.
Розкрити
себе і втаїти митця – цього прагне мистецтво.
3.
Ті, які в
прекрасному бачать бридке, - люди зіпсуті, які, однак, не стали привабливі . Це
вада.
4.
Ті, які в
прекрасному здатні бачити прекрасне, - люди культурні . На них є надія. Але обранцями є ті, для кого
прекрасне означає лише одне – красу.
5.
Митець не
має нездорових схильностей.
6.
Митець не
прагне нічого доводити . Довести можна навіть безперечні істини.
·
Групова
робота. Клас ділиться на три групи.
І
ГРУПА .
v Хто з героїв роману є митцем? (Художник Безіл,
який відчуває красу і творить її).
v Знайдіть у тексті портрет художника.
Зачитайте. Зробіть висновок.
(Сам художник негарний. У тексті
підкреслюється контраст між некрасивістю художника і красою його душі).
v Яким автор зображує Доріана?(…то Парісом у
розкішних обладунках, то Адонісом у костюмі мисливця, з блискучим списом у
руках, у вінку з важких квітів лотоса…).
v Чому полотна Безіла безсмертні? ( Вони
зображають прекрасне, а
прекрасне вічне. Сам художник дуже тонко відчуває прекрасне).
v Чому Безіл не бажав знайомства з Доріана з
лордом Генрі? (Боявся за свого друга, не був упевнений уйого стійкості щодо
моральних норм).
v У чому полягає фатальність, містичність
забарвлення сюжетної лінії Голуорд – Грей? ( У невідворотності духовного
руйнування й загибелі як головного героя, так і митця).
v Чому Безіла називають «подвійним двійником»?
(Він і дублює в чомусь долю самого автора, і відтіняє образ головного героя, є
, його совістю, яка з’являється пізно).
v У яких випадках художник намагається
спрямувати на правильний шлях свого друга; розбудити в його душі почуття
відповідальності за свої вчинки?(Під час останньої зустрічі з Сибіл Вейн).
v У чому вона бачить причину своїх страждань? (
У почутті , що привернуло його до Доріана Грея.).
v Яким побачив художник свої творіння, коли
востаннє побував у Доріана?
·
Рольова
гра. Розкажіть про пережите від імені героя.
ІІ
ГРУПА .
v Хто за походженням Генрі Оттон?(Дворянин,
лорд, який звик до розкоші).
v Знайдіть у тексті його портрет. Прокоментуйте
спосіб мислення героя.(Він є творцем власної теорії, яка проповідує один із
принципів: «Лікуйте душу відчуттями, а відчуття нехай лікує душа».
v Віднайдіть у тексті цитати , що відображають
погляди лорда Генрі на життя, мистецтво, суспільство.(« Доброго впливу взагалі
не існує. Будь-який вплив аморальний»;
«Мета життя – розвиток власного «я»; «Єдиний спосіб позбутися спокуси –
піддатися їй».
v Чи живе сам лорд Генрі за своєю теорією?(
Звичайно , ні ).
v Ким був для нього Доріан Грей? ( Своєрідним
витвором мистецтва і надзвичайно цікавим матеріалом для психологічного
експерименту. « Прекрасне у житті – це насолода почуттів. Треба дати вияв
кожному почуттю, втілити кожну мрію).
v Які художні засоби використовує автор,
зображуючи лорда?( Через внутрішні монологи героя, його стиль мовлення,
мізансцени, опис речей героя, стиль його одягу, манери, власне непряму мову.
ІІІ ГРУПА.
v Як на вашу думку, чи є митцем Доріан Грей?
v Що ви дізналися про його походження, родину,
дитинство?
v Чого прагнув Доріан?( Бути завжди молодим і
прекрасним , за це він ладен віддати
свою душу).
v Чи збулася ця заповітна мрія? ( Так, старіти
почав портрет , а він залишився молодим).
v Як автор випробує героя коханням? Чи гідний
Доріан кохання Сибіл Вейн, чи кохав він її? ( Кохав не її, а те море
пристрастей та образів, які вона талановито втілювала на сцені).
v Як реагує Доріан на погану гру Сибіл на
сцені?( Сердиться, розриває з нею всі стосунки).
v Коли вперше герой побачив зміни, що сталися на
портреті? (Після розриву з Сибіл).
v «Може в мене немає серця?» Коли він над цим розмірковує?
·
Прийом «
коло думок».
v Чи мав він слушність, коли так розмірковував?
v Знайдіть у тексті речення, що розкривають
вплив книги лорда Генрі на Доріана.
v Які захоплення були у героя?
v Прийом « гранування»
v Як змінюється Доріан під впливом теорії лорда
Генрі? ( Стає розпусником, веде аморальний спосіб життя).
v Як він впливає на людей, які його оточують?(
Розбещує їх, робить собі подібними).
v Чому він вбиває свого друга художника Безіла?
( Вважає його винним у всіх своїх бідах).
v Чи притаманне йому почуття страху? (Так, він
боїться брата Сибіл Вейн).
·
Рольова
гра. Розповідь від імені Доріана Грея про враження від зустрічі з Джеймсом
Вейном.
v Який добрий вчинок вирішив зробити герой? Чи
відбулися на краще зміни на портреті?(Ні , тому що герой лицемірить).
v Чим є портрет для Доріана?(Це його совість ,
його душа).
v Що він вирішив зробити з портретом? Чому герой
гине , а портрет постає у всій красі? (Вайльд заперечує своє твердження про те
, що митець – не мораліст).
ІІІ. Узагальнення.
· Прийом « гронування».
§ Чому роман називається не «Доріан Грей» , а
«Портрет Доріана Грея»?
§ Символ чого є портрет у творі?
·
Складання
схеми.
ІІІ. Оцінювання .
Домашнє завдання .
Подумати над проблемним запитанням
« Що плекає Красу» ?
Немає коментарів:
Дописати коментар