четвер, 31 березня 2016 р.



             Конспект уроку із застосуванням
                  інтерактивних технологій    


               Зарубіжна література 10 клас



ТЕМА: « Втілення різних аспектів естетизму в образах художника Безіла, лорда Генрі,  Доріана Грея в романі О. Вайльда « Портрет Доріана Грея».

Мета : розкрити образи героїв твору як представників різних аспектів естетизму; удосконалювати вміння учнів аналізувати художній твір, розвивати навички роботи з цитатами; виховувати розуміння прекрасного; сприяти розвитку естетичних норм життя, гуманізму.
Обладнання : портрет О. Вайльда , текст твору.
Хід уроку
Будь-який портрет, написаний з любов’ю,
це, по суті, портрет художника, а не того, хто
йому позував.    
                                         О. Вайльд
І. Актуалізація знань учнів.
·       Літературна вікторина.
ü Де і коли народився О.Вайльд?
ü Де навчався майбутній письменник?
ü Хто з професорів Оксфордського університету мав великий вплив на О.Вайльда?
ü До якого руху він примкнув?
ü Що означають поняття «естетизм» , «гедонізм», «аскетизм»?
ü Назвіть перші літературні спроби письменника.
ü Як називається праця Вайльда, в якій він підтвердив філософію мистецтва?
ü Чи вдалою була для письменника поїздка до Америки?
ü Які казки Вайльда вам відомі? Які питання порушував у них письменник?
ü Коли було створено роман «Портрет Доріана Грея»?
ü Які ще твори Вайльда вам відомі?
ü Чому письменник був ув’язнений?
ü Як змінилося його життя після ув’язнення?
·       Прийом «коло думок» - перевірка домашнього завдання високого рівня. Читання кількома учнями своїх творів.
·       Робота над епіграфом до уроку.
ІІ. Сприйняття нового матеріалу.
Слово вчителя. Роман «Портрет Доріана Грея «увійшов до скарбниці світової літератури як пам’ятка декадентської доби. Цей твір, у якому  розглядається краса, її сила і місце в житті людини, став вершиною естетизму. Твір мав дві редакції (1890 – перша, 1891 – друга з доповненням розділів ). Якщо Г.Флобер мав усі підстави твердити: «Мадам Боварі – це я», то автор «Портрет Доріана Грея» міг би сказати: «Мій роман – це я», так багато особистого вклав Вайльд у створенні ним персонажі. Ян Парандовський, автор романізованої біографії письменника «Король життя». Зауважив: «Лорд Генрі Оттон думав його думками, Доріан Грей жив, зваблений його пристрастями». І до всього можна додати таке: Безіл Голуорд страждав почуттями свого творця.
Триєдність цих персонажів і є стрижнем композиційної будови роману, відбиваючи триєдину суть свого творця – Оскара Вайльда. Без художника Голуорда не було б, власне, портрета, і без цинічного філософа лорда Генрі, як каталізатора, не відбулася реакція виявлення прихованих якостей Доріана, що зумовило його загибель.
·       Прийом «гронування».        

Основним конфліктом роману є співвідношення моралі і краси. Щоб докладніше розглянути цей конфлікт, звернемося до передмови роману, в якій автор висловлює свої мистецькі погляди.
·       Запис до зошитів.
Естетичні погляди О.Вайльда.
1.     Митець – творець прекрасного.
2.     Розкрити себе і втаїти митця – цього прагне мистецтво.
3.     Ті, які в прекрасному бачать бридке, - люди зіпсуті, які, однак, не стали привабливі . Це вада.

4.     Ті, які в прекрасному здатні бачити прекрасне, - люди культурні .   На них є надія. Але обранцями є ті, для кого прекрасне означає лише одне – красу.

5.     Митець не має нездорових схильностей.

6.     Митець не прагне нічого доводити . Довести можна навіть безперечні істини.

·        Групова робота. Клас ділиться на три групи.
І ГРУПА .
v Хто з героїв роману є митцем? (Художник Безіл, який відчуває красу і творить її).
v Знайдіть у тексті портрет художника. Зачитайте. Зробіть висновок.
(Сам художник негарний. У тексті підкреслюється контраст між некрасивістю художника і красою його душі).
v Яким автор зображує Доріана?(…то Парісом у розкішних обладунках, то Адонісом у костюмі мисливця, з блискучим списом у руках, у вінку з важких квітів лотоса…).
v Чому полотна Безіла безсмертні? ( Вони зображають прекрасне, а          прекрасне вічне. Сам художник дуже тонко відчуває прекрасне).
v Чому Безіл не бажав знайомства з Доріана з лордом Генрі? (Боявся за свого друга, не був упевнений уйого стійкості щодо моральних норм).
v У чому полягає фатальність, містичність забарвлення сюжетної лінії Голуорд – Грей? ( У невідворотності духовного руйнування й загибелі як головного героя, так і митця).
v Чому Безіла називають «подвійним двійником»? (Він і дублює в чомусь долю самого автора, і відтіняє образ головного героя, є , його совістю, яка з’являється пізно).
v У яких випадках художник намагається спрямувати на правильний шлях свого друга; розбудити в його душі почуття відповідальності за свої вчинки?(Під час останньої зустрічі з Сибіл Вейн).
v У чому вона бачить причину своїх страждань? ( У почутті , що привернуло його до Доріана Грея.).
v Яким побачив художник свої творіння, коли востаннє побував у Доріана?
·        Рольова гра. Розкажіть про пережите від імені героя.
ІІ ГРУПА .
v Хто за походженням Генрі Оттон?(Дворянин, лорд, який звик до розкоші).
v Знайдіть у тексті його портрет. Прокоментуйте спосіб мислення героя.(Він є творцем власної теорії, яка проповідує один із принципів: «Лікуйте душу відчуттями, а відчуття нехай лікує душа».
v Віднайдіть у тексті цитати , що відображають погляди лорда Генрі на життя, мистецтво, суспільство.(« Доброго впливу взагалі не  існує. Будь-який вплив аморальний»; «Мета життя – розвиток власного «я»; «Єдиний спосіб позбутися спокуси – піддатися їй».
v Чи живе сам лорд Генрі за своєю теорією?( Звичайно , ні ).
v Ким був для нього Доріан Грей? ( Своєрідним витвором мистецтва і надзвичайно цікавим матеріалом для психологічного експерименту. « Прекрасне у житті – це насолода почуттів. Треба дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію).
v Які художні засоби використовує автор, зображуючи лорда?( Через внутрішні монологи героя, його стиль мовлення, мізансцени, опис речей героя, стиль його одягу, манери, власне непряму мову.
ІІІ ГРУПА.
v Як на вашу думку, чи є митцем Доріан Грей?
v Що ви дізналися про його походження, родину, дитинство?
v Чого прагнув Доріан?( Бути завжди молодим і прекрасним ,  за це він ладен віддати свою душу).
v Чи збулася ця заповітна мрія? ( Так, старіти почав портрет , а він залишився молодим).
v Як автор випробує героя коханням? Чи гідний Доріан кохання Сибіл Вейн, чи кохав він її? ( Кохав не її, а те море пристрастей та образів, які вона талановито втілювала на сцені).
v Як реагує Доріан на погану гру Сибіл на сцені?( Сердиться, розриває з нею всі стосунки).
v Коли вперше герой побачив зміни, що сталися на портреті? (Після розриву з Сибіл).
v «Може в мене немає серця?»  Коли він над цим розмірковує?
·        Прийом « коло думок».
v Чи мав він слушність, коли так розмірковував?
v Знайдіть у тексті речення, що розкривають вплив книги лорда Генрі на Доріана.
v Які захоплення були у героя?
  v Прийом « гранування»


  v Як змінюється Доріан під впливом теорії лорда Генрі? ( Стає розпусником, веде  аморальний спосіб життя).
  v Як він впливає на людей, які його оточують?( Розбещує їх, робить собі подібними).
  v Чому він вбиває свого друга художника Безіла? ( Вважає його винним у всіх своїх бідах).
  v Чи притаманне йому почуття страху? (Так, він боїться брата Сибіл Вейн).
·        Рольова гра. Розповідь від імені Доріана Грея про враження від зустрічі з Джеймсом Вейном.
v Який добрий вчинок вирішив зробити герой? Чи відбулися на краще зміни на портреті?(Ні , тому що герой лицемірить).
v Чим є портрет для Доріана?(Це його совість , його душа).
v Що він вирішив зробити з портретом? Чому герой гине , а портрет постає у всій красі? (Вайльд заперечує своє твердження про те , що митець – не мораліст).
ІІІ. Узагальнення.
·       Прийом « гронування».
  


§  Чому роман називається не «Доріан Грей» , а «Портрет Доріана Грея»?
§  Символ чого є портрет у творі?
·        Складання схеми.

 



ІІІ. Оцінювання .
Домашнє завдання . Подумати над проблемним запитанням
« Що плекає Красу» ?





                                     




Немає коментарів:

Дописати коментар