четвер, 31 березня 2016 р.

Криничуватська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Ключові епізоди уроків за темою «Відродження. В.Шекспір. «Гамлет»












Вчительзарубіжної літератури : Верезумська С.Г.





Стратегія «Гронування»
Для роботи за даною стратегією учням пропонується під час розповіді вчителя записувати до зошитів важливу інформацію на визначену тему, будуючи таким чином індивідуальну опорну схему, яка могла б допомогти поновити в пам'яті інформацію про добу Відродження та розповісти про неї.
Розповідь учителя. «Кожна людина - дитя своїх справ». Ці слова письменника епохи Відродження Сервантеса так само актуальні сьогодні, як і багато років тому, в XVI ст., коли вони були написані. Протягом понад двох століть, з середини ХУІст. до початку ХУІІст., у країнах Західної Європи відбувався процес поступової кризи й розпаду феодалізму, зумовлений переходом європейського суспільства до нової, соціально - економічної формації. Цей період відомий в історії під назвою доби Відродження , або Ренесансу.
Це був час первісного нагромадження капіталу, ліквідації феодальної монархії, виникнення великих централізованих держав, формування націй та національних культур, бурхливого розвитку наук та виробничих сил.
Наукові відкриття: Ніколай Коперник довів, що земля є не центром Всесвіту, а лише однією з планет Сонячної системи; учений та письменник Джордано Бруно піднявся до ідеї про вічність та нескінченність світів, що то пригасають, то знову спалахують у безмежних просторах Всесвіту; 1492р. Колумб відкрив Америку, а в 1519 - 1522рр. Магелан здійснив подорож навколо Землі.
Література: Данте Аліґєрі («Нове життя», «Божественна комедія», трактати «Бенкет», «Про народну мову», «Про монархію»); Франческо Петрарка ( «Канцоньєре»); Джованні Боккачо («Декамерон»); Франсуа Рабле (роман «Гаргантюа і Пантагрюель»; Мігель де Сервантес («Дон Кіхот»); Томас Мор («Утопія»).
Живопис: Леонардо да Вінчі («Мадонна з квіткою», «Мадонна Бенуа», «Мадонна Літта», «Мона Ліза», фреска «Таємна вечеря»); Рафаель («Сікстинська мадонна»); Мікеланджело ( статуя Давида, розпис стелі Сікстинської капели). Значний переворот відбувся у філософії, яка прагнула пробудити творчу думку людини. Виникли нові моральні норми. Ідеалом стала всебічно розвинена людина, у котрої фізична краса і духовне багатство гармонійно поєднувалися.
Схоластика - середньовічна університетська наука, що вивчала «божественне».
Згодом - синонім мертвого, книжного, відірваного від життя знання.
Гуманізм - світогляд,що визнає центром світобудови людину як частину природи, найдосконаліше її творіння.

«Методика взаємних запитань».
Учні готують запитання за темою «Доба Відродження», які можуть адресуватись як цілому класу, так і сусіду по парті.
«Посилена лекція».
Спочатку учням пропонується за допомогою коротких тез записати все, що їм уже відомо про В. Шекспіра. На другому етапі роботи прослуховуються виступи підготовлених школярів «Англія за часів Шекспіра», «Життєвий шлях Шекспіра» (кожен виступ три хвилини). Третій етап - робота з підручником. Прослухавши виступи та познайомившись із матеріалом підручника, учні складають таблицю для порівняння первинних і вторинних знань:
Це було мені відомо
Це для мене нове


«Вільне письмо»
За три хвилини потрібно підготувати письмову відповідь на запитання : «Шекспір - реальна особа чи геніальна містифікація?»
Дана стратегія допомагає зібрати до купи свої думки через записування їх без зупинки. До уваги не беруться помилки, стиль. Суть роботи полягає в тому, щоб допомогти учням зафіксувати свої емоції, не соромлячись їх і не боячись їх демонструвати.
«Збережи останнє слово за собою».
Розмову на тему «Шекспір - реальна особа чи геніальна містифікація?» починають учні, яки за кількістю голосів більше.
Учень, який перший розпочав обговорювати питання, передає слово іншому. Після повного обговорення слово повертається до того, який починав. Таким чином, він отримує право підбити своєрідний підсумок, погодившись із тим, що говорили інші,чи заперечити, доводячи свою думку.
«Карусель»
Учні об'єднуються у 4 групи. На окремих аркушах написані запитання. Кожна група відповідає на одне з них, працюючи з одним аркушем. Він складається таким чином, щоб відкритим залишилося тільки запитання. Потім за годинниковою стрілкою група обмінюється аркушами. Робота повторюється, тільки з іншим питанням. Приховану відповідь попередньої групи відкривати не дозволяється . Процес повторюється доти, доки аркуш не повернеться до групи, яка першою давала на нього відповідь. Після завершення роботи виголошуються відповіді всіх груп.
Запитання за творчістю Шекспіра - драматурга.
1.     У яких постатях шекспірівських героїв втілено одвічні людські пристрасті: довірливість і ревнощі, жага до влади і підступність, кохання і сумнів у всьому, зрада і вірність?
2.     Чому режисери різних країн світу вважають для себе найбільш цікавим, почесним, відповідальним завданням втілити на сцені, по - новому прочитати відомі чи не кожній людині шекспірівські тексти?
3.     Чому набув всесвітньої слави В,Шекспір - англійський драматург і поет доби Відродження?
4.     Розкажіть про вистави, акторську трупу, глядачів та будову знаменитого лондонського театру «Глобус».
«Порушена послідовність» ( за трагедією Шекспіра «Гамлет»).
На окремих смужках паперу розміщені фрази, що стосуються сюжету трагедії «Гамлет». Записані на окремому аркуші, вони втрачають логічний зв'язок. Учням потрібно відтворити з пропонованих частин текст і відновити сюжет твору.
Кількість карток необмежена.
Матеріал для роботи за стратегією.
ü  Розповідь солдата про привида.
ü  Одруження Гертруди і Клавдія.
ü  Розмова Гамлета з матір'ю.
ü  Обіцянка привиду помститися.
ü  Зустріч з акторами.
ü  Умисне божевілля Гамлета.
ü  Розмова з Офелією.
ü  Поїздка Гамлета до Англії. Убивство Полонія.
ü  Дуель між Лаертом і Гамлетом.
«Кутки».
Розкриття проблеми морального вибору і вчинку героїв трагедії «Гамлет».
- Варто боротись за справедливість чи слід змиритися з обставинами і скоритися долі?
Стратегія спрямована на формування вмінь прислухатись до того, що кажуть інші, формувати думку та обстоювати її у словесній полеміці.
Завдання 1
Записати у пропоновану таблицю по 3-4 тези- аргументи , які б в одному випадку підтверджували тезу, а в іншому-її заперечували.
Боротися
Змиритися
так
ні
так
ні
123
Завдання 2
На пропонованій шкалі кожний учень робить позначку, яка б відповідала його власній позиції щодо обміркованої проблеми.
Так                                   о                                                Ні
987654321                              123456789
На основі позначок учні об'єднуються в три групи:
1 група - учні, чиї позначки розташовані у позиції «так» від 4-9;
2 група - позиція «ні» від 4-9;
3 група - позиція середняків від 3 у позиції «так» до 3 у позиції «ні».
Завдання 3.
Під час спільної роботи у групах учні добирають переконливі аргументи на захист своєї думки. Від кожної групи виступає лідер.
Групи по черзі доводять свою позицію. Після виступу кожного лідера опоненти можуть поставити запитання, які у них виникли під час переліку аргументів. На запитання має право відповісти будь - хто з групи.
Якщо після обговорення хтось з учнів змінив свій погляд, він може перейти до іншої групи й пояснити причини свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею або аргумент іншої сторони. Як підсумок кожен учень може письмово визначити своє ставлення до проблеми.
Приклад учнівських варіантів роботи над тезою «Варто боротись за справедливість чи слід змиритися з обставинами і скоритися долі?» як однією з проблем трагедії «Гамлет».
Боротися
Так
1.      Твір Шекспіра певною мірою трагедія помсти.
2.      Гамлет, Лаерт, Фортінбрас прагнуть помститися за вбитих батьків.
3.      Привид наказує Гамлету помститися , але не заплямувати себе і не чіпати матір.
4.      Гамлет вважає , що його матір - грішниця, вона несе на собі моральний і християнський гріх: кровозмішення.
Ні
1.           Життя триває. Король помер - хай живе новий король. Такий закон життя.
2.           Офелія стає іграшкою в чужих руках, знаряддя інтриг проти Гамлета.
3.            Навіщо боротися і загинути, не маючи підтримки серед інших, крім Гораціо, його ніхто не розуміє. То чи варто?
4.            Християнські та людські закони проголошують думку, що людина не має права на вбивство. Якщо скоюється злочин, то має бути покарання.
Змиритися Так
1.      Батько помер, родина розпадається.
2.      Помста не може бути справедливою.
3.      Гамлет - нещасна людина. Він прагне помститися, але заперечує вбивство взагалі, а тим більше з помсти.
4.      Найціннішим у Всесвіті вважається людина та її життя, і тому ніколи не дозволено позбавляти її цього.
Ні
1.      Людина має право на вибір.
2.      Гамлет - людина феодального світу, кодексом честі покликана помститися за батька, стає опонентом Гамлету - гуманісту, який піднісся над своїм часом.
3.      Трагізм п'єси полягає в тому, що уникнути вбивства з помсти Гамлет не може.

4.      Фізичної смерті Гамлет не боїться, але боїться духовної, тому так довго вичікує.

Немає коментарів:

Дописати коментар