четвер, 31 березня 2016 р.


Урок з української літератури у 8 класі на тему:
«Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин»
(за повістю-казкою Ю.Винничука «Місце для дракона»)
  
Тема уроку. Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин (за повістю-казкою Ю.Винничука «Місце для дракона»).
Мета. Уміти виділяти ключові моменти в повісті-казці; розуміти підтекст твору ; аналізувати поведінку героїв; повторити визначення термінів «алегорія», «алегоричний образ»; розвивати навички аналізу художнього тексту; формувати вміння співпрацювати в групі; сприяти вихованню співчуття, розуміння духовних цінностей, доброти.
Обладнання. Інтерактивна дошка, картки,словник літературознавчих термінів.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Теорія літератури. Алегорія, алегоричний образ.

Хід уроку

         І. Організаційний момент

         ІІ. Перевірка домашнього завдання

         Установити послідовність подій у творі. (Слайд 1.)
                               ( Слайд 2.) Перевірка завдання.
1.          «Відколи князь посів батькові володіння, запанувало на люботинських землях небувале затишшя».
2.          «Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця».
3.          «Дракон втомлено розпростерся на долівці і вирішив, що повзти далі марно».
4.          «Печера мені не сподобалась ось чому... Травичка зеленіє, квіточки ростуть».
5.          «Такі голови для держави – ве-ли-ка небезпека».
6.          «Йди геть від людей».
7.          «Зіправді хочу битися з лицярями».
8.          «Чому він тоді не рубав: «Ах, певно, помітив сльозу».
9.          «Князь глянув на хлопця, потім на спис, що стримів з драконового ока, і все зрозумів».
10.     «Порожнеча зяяла всюди, на що не глядів. Якийсь  біль, незрозумілий біль проліз йому в душу і звив собі там кубло».
11.     «Князь відчув, що там, де в його душі була раніше сліпуча яснота, царювала тепер темрява».
12.     «Осіннє сонце – бліде й змарніле – вистрілило проміннями понад світом».

         ІІІ. Створення ситуації оптимістичного старту
         Слайд 2. (Фото із зображенням різнокольорових квітів.)
         - Діти, які почуття викликає у вас цей пейзаж? А хто з героїв повісті-казки любив квіти?
        
         ІV. Оголошення теми й мети уроку
          V. Цілевизначення   
          VІ . Мотивація навчання

Чого ви очікуєте від уроку?
- Дізнатися більше про...
- Обмінятися думками про ...
- Зрозуміти цінність твору...
- Висловити власну думку про ... 

VІІ. Основний зміст уроку

-Яке слово у формулюванні теми вам незнайоме? (Парадокс.)

1.     Прийом «Мікрофон».
       Що на вашу думку, означає слово «парадокс»?

2.     Словникова робота. (Слайд 3.)
Парадокс – (від гр. Paradoxos – незвичайний, дивний)
1. Думка, вислів, що різко розходяться з чим-небудь загальноприйнятим, з якимись науковими положеннями, а також думка, що суперечить тверезому глуздові.
2. Суперечність, що виникла при збереженні логічної правильності ходу міркувань.

3. Прийом «Усне малювання».
– Опишіть, як змальовано драконів  в усній народній творчості. Як зображено дракона Грицька в повісті-казці?

4. Складання порівняльної таблиці. (Слайд 4.)

Дракон в УНТ
1. Великий.

2. Триголовий.

3. Дихає полум’ям, щоб випалити усе навколо.

3.     Завдає людям шкоди.

5. Приносили дракону в жертву людей, тварин.

6. Мав тільки звірячі інстинкти.
Дракон Грицько
1. «Завбільшки з вола».

2. Мав одну голову.

3.  «Задирає голову, щоб не обсмалити дерева».

4. «Ні на кого не нападає, нікого не вбиває».
5. Харчувався травичкою і листячком, різними ягідками, дикими яблуками й грушами.
6. «Голову мав тямущу, бо хутко навчився говорити по-людськи»; був талановитим; писав вірші.

6. Робота в групах.
– Як називають людину, яка пише вірші?(Поет.)  А дракон Грицько був поетом? Доведіть, що дракон Грицько – поет.
         Презентація групами своєї роботи



7. Проблемне завдання.

v Поясніть цитату:
«Ти загинеш як дракон, а не як поет і герой»

(У тому суспільстві не було місця для Грицька-поета, а було лише для дракона.)
        
v Чому дракона пустельник називав християнином? Які ви знаєте християнські заповіді?

Слайд 5 (10 Заповідей Божих.)


       Який висновок ми можемо зробити про життя дракона Грицька з цього приводу?
       Чи можемо ми назвати його християнином?
 8.  Літературознавча робота
Алегорія – це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Алегоричний образ – це певне ставлення до того поняття, яке він зображує.

VIІІ. Рефлексія уроку

1. Бесіда з учнями.
       Поясніть, кого ж зобразив автор в образі дракона Грицька?

Таким чином, автор у творі зазначає: «Коли йде війна – гинуть лише вояки. А коли володар хоче змінити владу – поети гинуть у першу чергу».

       Чому загинув дракон Грицько?

Звернімося до теми  нашого уроку. Ким, на вашу думку, був дракон Грицько?

ІХ. Підсумки уроку

Х. Оцінювання учнів

                                     Експрес – опитування

Дати відповідь на запитання.

1. Я правильно розташував події під час перевірки домашнього завдання.
1
2. Я брав участь у дискусії на уроці.
1
3. Я брав участь у складанні таблиці.
1
4. Я брав активну участь у роботі групи.
1
5. Я презентував роботу групи.
2
6. Я пояснював цитати.
2
7. Я дав визначення літературознавчим термінам.
2
8. Написав і зачитав лист дракону Грицьку.
2


ХІ. Домашнє завдання

І. Уміти переказувати епізоди з повісті-казки, в яких розповідається про добро і зло, вірність і зраду.

ІІ. Дібрати цитати з тексту, які відображають прояви добра і зла, вірності і зради, самопожертви.

ІІІ. Скласти цитатний план відповідно до проблемного питання.

IV. Написати твір-роздум:«Що у моєму розумінні добро і зло, вірність і зрада, самопожертва».






Немає коментарів:

Дописати коментар