четвер, 31 березня 2016 р.

Устинівська район державна адміністрація
 Кіровоградської області
 Криничуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Робота на конкурс «Рідний край очима дітей»
(Історичні пам′ятки краю)

Автор роботи: Голик Олександр Андрійович
Керівник: Верезумська Світлана Григорівна
Довідка-характеристика
Про звірства німецько - фашистських  
 
окупантів на території Устинівського району

       Німецько – фашистські  загарбники, перебуваючи на території Устинівського району  з  6  серпня  1941  року  по  15  березня  1944  року , розстріляли, повісили  і  закатували 1400  чоловік  радянських громадян.
       Окупанти знищили 557  громадських споруд, особистих будинків  і  господарчих  будівель,  2884  голів коней , великої рогатої худоби  - 5586 голів.
        Загальна сума  матеріальних збитків   становить  999 898 000  карбованців.
27.03.1946 р.
Начальник Устинівського РВ НКДБ
лейтенант  Жеребцов»
Літо  сорок першого обіцяло щедрий  урожай зернових . Хлібними  масивами  перекочувалося  хвилями ваговите колосся . Радіти степовикам з того , але   22  червня  1941 року  розпочалася війна . Через півтора місяці  вона докотилась  до Устинівщини. 6 серпня 1941 року  почалася окупація Устинівського  району , яка тривала  до 15  березня  1944 року.
З перших днів окупаційний режим  носить  жорстокий репресивний характер. На окупованій території  гітлерівці  встановлюють так зване  українське  самоврядування, в рамках якого  створюється  служба  охорони  порядку(поліція).
Вона зіграла зловісну  роль   в долях багатьох наших земляків, особливо  після  того , як  її  очолив  Мефодій Марчик.  На  руках у  цього  ката кров десятків  розстріляних  чоловіків , жінок , стариків  і  дітей.
      Співробітники  поліції   брали  участь  у  всіх  каральних  заходах  окупантів, спрямованих  проти  місцевого  населення …     
       В кінці  ХVІІІ  століття  на мальовничих  берегах невеликої степової річки Березівки, було засноване  с. Ізраїлівка ( нині Березуватка ). Свою назву село отримало   від  своїх  засновників, які були євреями. Село було оточене садами  та  виноградниками, мало свою винокурню. Посеред села  розміщувалася Синагога , яка  проіснувала до  30 – х  років ХХ ст. та була знищена.  В  тяжкі  голодні  роки євреї отримували  допомогу з Америки , якою ділилися  з українцями , латишами , німцями ,росіянами  ,   що  в  той  час проживали  в  селі , рятуючи один одного від голодної  смерті.
…  За  наказом  окупантів  у  лютому – березні 1944  року на  території  району  проводяться  масові  арешти  місцевих жителів  єврейської  національності. Лише  за  один  день  у балці  біля села  Ковалівка , що знаходилося за 2 км від села Ізраїлівка,  було розстріляно 170 чоловік – євреїв , жителів села  Ізраїлівка. Всього  під час масових розстрілів євреїв села Ізраїлівка було знищено понад  300 жителів єврейської  національності. Імена  багатьох  відновити  не  вдалося. Серед  тих  , чиї  імена  збереглися, цілі  родини :
1.Андрошнік  Азік, єврей.
2.Андрошніки , сім’я з трьох  чоловік, євреї.
3.Бахурова  Ріва  і  її  дитина, євреї.
4.Берін  Соня  і  її  сім’я з п’яти  чоловік, євреї.
5.Блешман  Мейер і  його  сім’я з чотирьох  чоловік, євреї.
6.Борисонік , сім’я з двох чоловік, євреї.
7.Борисонік , сім’я з трьох чоловік, євреї.
8.Борисонік  Рахіль,єврейка.
9.Борисонік  Фроїм,єврей.
10.Гершанік і сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
11.Гершанік  і сім’я з п’яти чоловік, євреї.
12.Глешман і сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
13.Горелик  Азик і  сім’я з семи  чоловік, євреї.
14.Грімбар  Володимир і сім’я з п’яти чоловік, євреї.
15.Гуревич  Льова , єврей.
16.Гуревич Фіга і  сім’я з  шести  чоловік, євреї.
17.Єрухімович, сім’я з трьох чоловік, євреї.
18.Іткін  Володимир і сім’я з двох чоловік, євреї.
19.Кігель , сім’я з  восьми  чоловік, євреї.
20.Кігель Йона  і  його  двоє  синів, євреї.
21.Коган , сім’я з п’яти чоловік, євреї.
22.Котик  Гася і  її сім’я з двох  чоловік, євреї.
23.Кривицький  Петро і  його  сім’я з п’яти чоловік, євреї.
24.Левін, сім’я з трьох чоловік, євреї.
25.Ложкіна  Фріда і  її  сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
26.Лонігін, сім’я з двох чоловік, євреї.
27.Львовський, сім’я з двох чоловік, євреї.
28.Міркін  Дмитро і  його  сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
29.Міркович Шіка і  його  сім’я з п’яти чоловік, євреї.
30.Нехамкін  Лейзер і  його  сім’я з двох чоловік, євреї.
31.Ніхамкін Шайко і   його сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
32.Овуденко Ліза і її  сім’я з двох чоловік, євреї.
33.Сахнін Григорій  і  його  сім’я з трьох чоловік, євреї.
35.Толкацір  Юда  і   його сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
36.Фастовський  Дувед  і  його  сім’я з трьох чоловік, євреї.
37.Фільштейн  Азік і  його  сім’я з п’яти чоловік, євреї.
38.Хайфіц  Ілько  і  його  сім’я з двох чоловік, євреї.
39.Шівілевич  Хоня  і   його сім’я з чотирьох чоловік, євреї.
40.Шулькіна , сім’я з двох чоловік, євреї.
41.Ямполь, єврейка.
42.Ямполь  Вальтер , єврей.

                           Географічне місцв знаходження
Кіровоградська область, Устинівський район, Ковалівка -
межа населених пунктів  Устинівка і Березуватка

Немає коментарів:

Дописати коментар